Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani. A további böngészéssel hozzájárulsz a cookie-k használatához. További információkért kattints ide!

Elfogadom
Menü

​Majmolsz vagy teremtesz?

​Majmolsz vagy teremtesz?


A vállalkozásfejlesztés egyik ága a másolódásra épül. És ha rosszul érzed magad közben, az nem véletlen, hiszen a „tananyagból” éppen csak Te hiányzol. A Teremtés egy élő folyamat, és én sokáig azt hittem, hogy az MLM alapvetően gátol minden élő folyamatot...

Aztán lassanként megváltoztak a nézeteim a network marketinggel kapcsolatban. Kezdtem észrevenni azokat a dolgokat, amelyeket elzárkózásom miatt korábban nem láttam. Kezdtem meglátni az üzlet jó és pozitív oldalait, nem csak a negatívumok tűntek a szemembe, noha azok is akadnak. De hát mi az, aminek nincsenek negatívumai?

Miután 1994-ben visszavonultam a munkából, és negyvenhét évesen anyagilag függetlenné váltam, elkezdtem mélyebben is foglalkozni a network marketinggel. Minden prezentációra elmentem, ahová hívtak, hogy meghallgassam, mit mondanak. Néhány network marketing cégbe be is léptem, ha tetszett, amit mondtak. De nem feltétlenül azért tettem így, hogy több pénzt keressek, hanem hogy jobban szemügyre vehessem az egyes cégek pozitívumait és negatívumait. Már nem zárkóztam el, inkább saját válaszokat kerestem.

Miután több céget megvizsgáltam, feltűntek mindazok a negatívumok, amelyeket a legtöbb ember első látásra észrevesz, amilyenek azok a furcsa emberek, akik először kapcsolódnak be ebbe az üzletágba, és a saját üzletüket népszerűsítik. Ami igaz, az igaz, számos álmodozó, csaló, szélhámos, balfácán és gyors meggazdagodásra vágyó életművész vonzódik ehhez a vállalkozási formához. Ugyanakkor meglepődnél, ha tudnád, milyen sok különböző hátterű, nagyon értelmes, tanult ember dolgozik a network marketingben. De sokan vannak iskolázatlanok is, akik azért vesznek részt az üzletben, hogy megszerezzék azt a tudást, ami az anyagi biztonság megteremtéséhez kell egyre gyérülő munkahelyi biztonságot nyújtó világunkban.

Együtt vagyunk, és megosztjuk egymással, amit tudunk, az élettapasztalatainkat, és amit újonnan tanulunk. Szeretek tanítani, és szeretek tanulni, ezért imádom ezt az üzletet. Nagyszerű vállalkozás és kiváló gyakorlati üzleti iskola.

A legfőbb ok, amiért ma már támogatom a network marketinget, hogy mindig is gyűlöltem a hagyományos oktatási rendszerben elfogadott értékeket. Emlékszem, hogy tizenhat évesen a középiskolában valamelyik tanár azt mondta az egyik barátnőmnek, Marthának, hogy soha semmire sem fogja vinni az életben, mert nem voltak jók az eredményei. Martha visszahúzódó, érzékeny leányzó volt. Láttam, hogy a tanár szavai a lelkébe gázoltak. Végül kibukott az iskolából, néhány hónappal azelőtt, hogy elvégezte volna.

Az iskolarendszerrel és a vállalati világgal az a bajom, hogy hasonlítanak egymásra. Mindkettőnek ugyanaz a „csak a legerősebb maradhat életben” típusú értékrendje van. Ha valakinek problémái akadnak, vagy valamit nem ért, akkor a rendszer egyszerűen túllép rajta.

Amikor a Xeroxnál dolgoztam, az egyik barátomnak, Ronnak volt három rossz hónapja az értékesítésben. Az értékesítési vezető ahelyett, hogy segített volna, elkezdte fenyegetni, nem pedig tanította. Még ma is hallom egykori vezetőnket, amint azt mondja neki: „Ha nem adsz el valamit hamarosan, ki leszel rúgva!” Ron egy héttel később önként távozott a cégtől.

A network marketinget elsősorban azért támogatom tehát, mert ezek a cégek a legtöbb esetben rendkívül megbocsátók. Ha hajlandó vagy kitartani mellettük, valamint a saját tempódnak megfelelően tanulni, és még többet tanulni, akkor az üzlet is ki fog tartani melletted. Számos network marketing cégre igaz az, hogy valóban egyenlő esélyeket biztosít. Ha befekteted a szükséges időt és munkát, akkor ők is így fognak tenni. Habár én magam nem network marketing vállalkozásból gazdagodtam meg, támogatok minden olyan vállalkozási formát, amelyik értéknek tartja az emberi bánásmódot, és amelyik valóban egyenlő esélyeket biztosít.

A hagyományos üzleti életben az iskolai mentalitás érvényes a hibákkal kapcsolatban, azaz gyakran elbocsátják vagy megbüntetik azt, aki hibázik. A network marketing világában ezzel szemben arra biztatják az embereket, hogy tanuljanak a hibáikból, javítsák ki azokat, és mentálisan is, érzelmileg is okosodjanak általuk. Amikor értékesítést tanultam, a rosszul teljesítő ügynököket a vállalat elbocsátotta. Más szóval a kudarctól való félelem, nem pedig a tanulás világában éltünk. Ez az oka annak, hogy vállalati közegben olyan sokan hernyók maradnak. Hogyan tudna szárnyalni bárki is, aki a vállalati világ kudarctól való félelemmel szorosan körbetekert gubójában él?

A network marketing vezetői foglalkoznak azokkal, akiknek nem megy jól az üzlet, ösztönzik munkatársaikat, hogy feljebb lépjenek, nem küldik el őket. Valószínűleg egyikünk sem tanult volna meg biciklizni, ha megbüntettek volna, amiért leestünk, vagy egyest kaptunk volna biciklizésből.

Én nem azért vagyok pénzügyileg sikeresebb sokaknál, mert okosabb vagyok náluk, hanem mert többször hibáztam. Vagyis azért jutottam előbbre, mert több hibát követtem el. A network marketingben buzdítanak a hibázásra, a hibák kijavítására, arra, hogy tanuljunk belőlük és fejlődjünk általuk. Ezt tekintem én életet megváltoztató oktatásnak! Amikor pedig megszabadulsz a félelmeidtől, elkezdhetsz szárnyalni...

(részlet az Üzleti iskola című kötetből)

Tartalomhoz tartozó címkék: magazin